Зателефонуйте нам
+380 99 198-19-86
+380 68 062-07-63
Наша адреса

Харків, пл. Конституції, 1.
Вінниця, вул. Коріатовичів, 172.
Київ, вул. Велика Васильківська, 116.


пн-пт: 09.00 - 18.00
сб-нд: 10.00 - 14.00

Нарахування військових пенсій

нарахування пенсій військовим

Кілька років тому військові пенсіонери прагнули перерахувати свої пенсії, оскільки рівень життя ставав усе вищим, соціальні ресурси – дорожчими, а допомога від держави все ще залишалася мінімальною, результатом стало масове обговорення цієї ситуації з боку колишніх військовослужбовців. І вони були почуті: з березня 2018 року розпочався довгоочікуваний перерахунок пенсій.

Достовірність цього перерахунку, як і раніше, викликає занадто багато суперечок, головним чином тому, що фактично вона ще не повністю здійснена. Чого слід очікувати пенсіонерам?

Якщо розібратися у питанні, то фактично розмір пенсії зменшується із 83% грошового забезпечення до 70%. Це підтверджується фактами із справи, яку було розглянуто у Великій палаті Верховного суду цього місяця. Юристи впевнені, що йдеться не про неписьменність працівників пенсійних фондів, які не знають, як правильно застосовувати ці правила, а про те, що пенсійний фонд хоче, по можливості, платити менше пенсіонерам, що суттєво посилює ситуацію.

Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв'язку із збільшенням рівня грошового забезпечення чинних військовослужбовців є положення ч. 3 ст. 43 та ч. 4 ст. 63 Закону України від 09.04.1992 р. № 2262-XII. Цими положеннями встановлюється, що пенсії обчислюються з розміру грошового забезпечення (включаючи відповідні оклади за посадою, військовим званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення та премії), з якого було сплачено єдиний обов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 р. - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Кабінет Міністрів України, утримуючи з чинного військовослужбовця страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, бере на себе зобов'язання щодо нарахування надалі йому пенсії, а також її перерахунку, з урахуванням сплачених при проходження військової служби внесків по всьому грошовому забезпеченню, визначеному ч. 3 ст. 43 Закону України від 09.04.1992 р. № 2262-XII. Водночас військовослужбовець, проходячи військову службу та безпосередньо беручи участь у солідарній системі пенсійного забезпечення, має підстави розраховувати на нарахування йому пенсії, а також її перерахунок у розмірах, що встановлюються виходячи із сплачених ним внесків по всьому грошовому забезпеченню.

ВІЙСЬКОВИЙ ПЕНСІОНЕР (далі ВП) ТА ПЕНСІЙНИЙ ФОНД УКРАЇНИ (далі ПФУ)

ВП звернувся до суду з метою признати протиправними дії ПФУ щодо зменшення основного розміру призначеної пенсії з 83% до70% сум грошового забезпечення з 01.01.2018 р. та зобов’язати ПФУ зробити перерахунок та виплату принадної пенсії в основному розмірі 83% сум грошового забезпечення з 01.01.2018 р. відповідно до ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби та деяких інших осіб», постанови КабМіну «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового начальницького складу та деяких інших осіб з урахуванням проведених виплат». З 07 березня 2004 року отримує пенсію відповідно до ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Від 09 квітня 1992 року № 2262-ХІІ, розмір якої становив 83 % сум грошового забезпечення. Постановою Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб» від 30 серпня 2017 року № 704 (вступила в дію 01 березня 2018 року) збільшено грошове забезпечення військовослужбовців, у зв'язку з чим ПФУ здійснено перерахунок пенсії ВП з 01 січня 2018 року. Проте при перерахунку пенсії її розмір було зменшено з 83 % до 70 % сум грошового забезпечення на підставі ч.2 ст. 13 ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» в редакції, чинній на годину перерахунку пенсії. На думку ВП, оскільки призначення та перерахунок пенсії є різними за змістом та механізмом процедур, внесені зміни до ч 2 статті 13 зазначеного Закону не стосуються перерахунку вже призначеної пенсії, а має застосовуватися розмір грошового забезпечення у процентах, який встановлено на момент призначення пенсії. Відповідно до ст. 22 КУ. Права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними.

Конституційні права та свободи гарантуються і не можуть бути скасовані.

При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Згідно ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби»

год. 2 ст. 63 у разі якщо внаслідок перерахування пенсій передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам які мають право на пенсію за цим Законом є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

ВП пенсію назначили в березні 2004 року,її розмір становив 83% від грошового забезпечення. Але ч.2 ст 13 ЗУ «Про пенсійне забезпечення осіб звільнених з військової служби» у редакції на той час було зазначено, що загальний розмір пенсій не може перевищувати 90% відповідних сум грошового забезпечення. На сьогоднішній момент виникнення спірних правовідносин було встановлено, що максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 70 % відповідних сум грошового забезпечення.

Згідно зі ст. 58 КУ Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в годині, крім випадків, коли вони пом'якшують або відмінюють відповідальність особи.

Тому застосування цього показника до перерахунку пенсії ВП є протиправним і стосується призначення нових пенсій, а не раніше призначених.

ПФУ ґрунтує свої докази на тому, що задоволення позову ВП призведе до виникнення диспропорції у розмірі перерахованих пенсій військовослужбовців, які були призначені до 01 березня 2018 року, та пенсій, що будуть призначені після цієї дати з урахуванням максимального розміру, встановленого ч.2 статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», а також призведе до непередбачених додаткових витрат ПФУ. Ці посилання є невимовними. Держані органи не можуть посилатися на відсутність коштів як на підставу невиконання зобов'язань. Тому Велика Палата Верховного суду задовольнила позов ВП у повному обсязі, оскільки вимога позивача ґрунтується на чітких законодавчих положеннях.

З вищезгаданого можна зробити висновок, що цей прецедент надалі зможе відіграти важливу роль у перегляді процесу перерахунку військових пенсій їхнім законним власникам.

Дії Пенсійного фонду були оголошені незаконними, і він був змушений перерахувати платіж. Що дуже важливо: ця справа була визнана зразковою. Тобто органи пенсійного фонду та нижчі суди зобов'язані в аналогічних випадках приймати сторону людей і правильно відстежувати розмір пенсії. Теоретично ці суперечки мають вирішуватися на користь пенсіонерів на рівні Пенсійного фонду. Тому українцям, ймовірно, доведеться звернутися до суду для отримання передбачених ним законом пенсій. Але є й хороша новина. Вона полягає в тому, що після згаданого вище рішення суди мають виносити рішення вже на користь пенсіонерів, оскільки ця справа є зразковою та змінює весь механізм з ніг на голову.

Звичайно ж, завжди знайдуться ті, хто буде вдячний за подібне підвищення. До цієї категорії будуть явно віднесені ті люди, які навіть не здогадуються, наскільки Кабінет Міністрів їх обдурив і що їм належить пенсія у значно більшому розмірі. Але правда залишається правдою: дії Пенсійного Фонду від і до неправомірні, і єдиний вихід – відстоювати свої права у судовому порядку.

Юрист, адвокат Харків - юридичні послуги по Україні: кримінальні справи, ДТП,кредити, пенсія, спадщина, нерухомість.

Замовити зворотній дзвінок